Terhi

Tervetuloa lifestyleblogiini, jossa inspiroidutaan kaikesta kauniista, mietitään sisustusratkaisuja vanhaan töölöläisasuntoon ja haaveillaan matkoista kaukomaille... :)

Marokon matka osa 3 - Ait-Ben-Haddou & Sahara

Seuraavina päivinä Marokossa olivat vuorossa mm. Atlas -vuorten ylitse ajaminen, Ait-Ben-Haddoun kylässä vierailu ja yöpyminen Ouarzazatessa, josta matka jatkui Saharaan. Maisemat tulivat aina vain upeammiksi, mitä korkeammalle ajoimme vuoristossa. Matkustimme minibussilla porukan kanssa, joka koostui mm. hollantilaisista, saksalaisista ja kanadalaisista. Tiet olivat hyvässä kunnossa, vaikka ne kiemurtelivatkin rotkojen vieressä - ei siis ollut turvaton olo missään vaiheessa. Välillä pysähdyimme ottamaan kuvia parhaimmissa paikoissa.

Atlas-vuoret
Atlasvuoret

Matkalla ajoimme myös "ruusulaakson" läpi (Valley of Roses). Ruusulaaksossa tuotetaan huimia määriä ruusua mm. tuoksuvalmistajien käyttöön. Ohitimme laakson vain nopeasti, mutta mietin, että haluaisin palata joskus sinne, esimerkiksi ruusufestivaalin aikaan. Olenhan suuri kukkien ja tuoksujen ystävä! Festivaali järjestetään käsittääkseni toukokuun alkupuolella.

Kuvat: Pinterest

Seuraavassa kohteessa, Ait-Ben-Haddoun kylässä, on kuvattu useita sarjoja ja leffoja, mm. Game of Thrones, Star Wars ja Gladiator. Nähtävyys on myös UNESCO:n maailmanperintökohde. Kiersimme oppaan johdolla kylän sokkeloisissa rakennuksissa, joiden keskittymää kutsutaan nimellä ksar. Talot on tehty suurimmaksi osaksi mudasta (!) ja ne eivät ole kovin kestäviä, vaan ovat sääolosuhteiden armoilla. Kylässä asuu perheitä vakituisesti ja monet saavat elantonsa turismista.

Ait-Ben-Haddou

Ulkona oli todella kuuma kävellä, lähemmäs 40 astetta, varsinkin jos unohtaa hatun autoon... Vietimme paikassa kuitenkin vain noin tunnin. Ehdimme käydä myös sisällä berberien talossa, jossa esiteltiin mattojen tekoa. Matot olivat värikkään näyttäviä ja ne oli valmistettu villasta tai kamelinkarvasta. Mattoja olisi saanut ostaa ja ne olisi postitettu DHL-palvelulla, mutta ei tullut mattoa tällä kertaa meille... Värit/koot eivät olleet ihan sitä, mitä halusin. Hinnat olivat kuitenkin murto-osa siitä, mitä matoista pyydetään Suomessa.

Berberinainen

Oli kiva nähdä tämä kohde, mutta itselleni Ait-Ben-Haddou ei ollut niin "supertärkeä" nähtävyys, kuin se on jollekin elokuva/sarjafanille, jotka varmasti tunnistivat maisemia kylästä.

Ajomatka jatkui ja seuraavana vuorossa oli Ouarzazate, rauhallinen paikka Dadesin laaksossa. Saavuimme illan edellä ja kirjauduimme sisään hotelliin lepäämään yöksi, jotta ajomatka Saharaan ei olisi liian pitkä. Hotellin vieressä kulki joki ja maisemat olivat täälläkin upeat. Vuoret olivat punertavia ja karuja. Söimme perinteisen illallisen hotellissa koko porukalla ja kävimme aikaisin nukkumaan.

Dadesin laakso

Seuraavana aamuna valmistauduimme lähtöön ja pakkasimme reput Saharan retkeä varten. Matkustimme useita tunteja minibussissa ja maisemat muuttuivat aina vain karummiksi. Iltapäivällä saavuimme Saharan autiomaan "viereen" hotelliin, jossa emme kuitenkaan yöpyneet, vaan jätimme laukut säilytykseen ja istahdimme vähän aikaa. Saharan telttaleirille otimme vain reput ja vedet.

Leirille meno tapahtui kameleilla ratsastaen ja aikaa siihen kului noin 1,5 tuntia. Aurinko oli jo pian laskemassa, eli kuumuus ei ollut niin paha, mutta suojauduin palamiselta hatulla ja huivilla. Ratsastus oli hauska kokemus, mutta itselläni kävi huono tuuri - tunsin saaneeni alkavan ruokamyrkytyksen, josta joutuisin kärsimään Saharassa. Ratsastus ei tehnyt ololle kovin hyvää, mutta selvisin. Olo paheni leirillä, ja päädyin nukkumaan yön taivasalla raikkaammassa ilmassa. En pystynyt osallistumaan illalliselle tai nuotiolle, mutta pääasia, että näin Saharan maisemat ja voin kertoa nukkuneeni yön aavikolla tähtien alla :)

Kameliratsastus
Saharan leiri

Seuraavana aamuna pääsin takaisin jeepin kyydissä (tai siis, ostimme kyydin kovaan hintaan parin hollantilaisen kanssa...), jonka kuski ajoi kauheaa vauhtia hiekkadyyneillä. Tulipahan koettua sekin! Muut palasivat kameleilla. Haimme tavarat hotellilta säilytyksestä, söimme aamiaista, ja lähdimme kotimatkalle kohti Marrakeshiä. Ajettavana oli reilu 10 tuntia muutamien lyhyiden pysähdysten voimin. Oli kyllä koettelemus (ja vielä sairaana). Ylitimme taas Atlas -vuoriston kuten menomatkallakin, jonka maisemat olivat vertaansa vailla. Se helpotti matkantekoa, kun sai katsella ikkunasta jatkuvasti vaihtelevia vuoria, kyliä ja luontoa. Lopulta tulimme perille kivaan hotelliin/riadiin Marrakeshin lähelle, jossa oli mm. uima-allas, ruokana pizzaa ja ihania kissoja alueella :D Aloitin myös lääkityksen, mikä minulla oli mukana matkassa, ja oloni alkoi paranemaan. Pari viimeistä päivää menivät nopeasti. Olisi ollut mukava vielä jäädä vähäksi aikaa. Uskon kyllä, että tulen palaamaan Marrakeshiin ja Marokkoon uudelleen joku päivä :)