Terhi

Tervetuloa lifestyleblogiini, jossa inspiroidutaan kaikesta kauniista, mietitään sisustusratkaisuja vanhaan töölöläisasuntoon ja haaveillaan matkoista kaukomaille... :)

Marokon matka osa 1 - Marrakesh

Marokon matkan vuoro oli heti Tukholman työreissun jälkeen - tulin illalla kotiin ja seuraavana aamuna oli lähtö takaisin kentälle. Olimme varanneet tämän matkan mieheni kanssa muutama kuukausi sitten. Lento oli Marrakeshiin ja siellä oli aikaa muutama päivä, jonka lisäksi teimme pitkän ajomatkan Saharaan ja melko lähelle Algerian rajaa. Matkalla Saharaan kävimme Ait-Ben-Haddoussa ja olimme yhden yön paikassa nimeltä Ouarzazate. Takaisin Saharasta ajoimme yhtä soittoa (lyhyitä pysähdyksiä lukuunottamatta). Viimeiset kaksi yötä olimme lähellä Marrakeshia, Sidi Abdellah Ghiadissa. Paikkojen nimet eivät todellakaan ole helpoimmasta päästä ;)

Marrakech

Marrakesh oli positiivinen kokemus ja ehkä vähän yllätyskin. Siellä oli paljon turisteja, ei kuitenkaan pohjoismaista, vaan enemmän Ranskasta, Hollannista, Saksasta ym. Arabian lisäksi ranskaa osattiin joka paikassa ja sitä näkyi paljon mm. opasteissa. Osaan itsekin ranskaa jonkin verran, joten oli ihan mukava käyttää sitä. Marrakeshin talot ovat suurimmaksi osaksi punaisia ja kaupunkia kutsutaan myös Red City:ksi. Ulkoapäin talot näyttävät monesti vaatimattomilta, mutta sisältä ne voivat olla hyvin kauniita. Esimerkiksi perinteiset huvilat, riadit, joissa on keskellä puutarha, ovat ihania. Meidänkin hotelleista kaksi oli riadeita. Marrakeshin riadissa oli myös kattopuutarha. Olisipa ollut enemmän aikaa tässä kaupungissa, niin olisi voinut sielläkin hengailla.

Palais Bahia

Tulopäivänä emme jaksaneet kovin paljon kierrellä, mutta seuraavana päivänä sitäkin enemmän. Kaupungissa oli helppo liikkua Maps.me -karttasovelluksen avulla, jota olemme hyödyntäneet jo monella matkalla. Se ottaa sijainnin satelliiteista, eikä vaadi nettiä toimiakseen. Sovellus näyttää pienimmätkin kujat ja on aina ollut luotettava. Ensimmäisenä iltana suunnistimme Djemaa el-Fna -aukiolle, jossa oli kunnon kuhina. Kaupustelijoita, hennan tekijöitä, soittajia, eläintenpitäjiä, käärmeenlumoajia jne. En ollutkaan vähään aikaan käynyt tällaisessa vilskeessä! Aukiolta pistäydyimme joksikin aikaa myös sisälle souqeihin, mutta itseäni liika meteli ja tungos alkoi häiritä, enkä jaksanut kovin kauan sitä tinkimis-kaupantekoakaan. Souqit tuntuivat jatkuvan ikuisesti, tavaraa oli valtavasti. Luin jostain, että Marrakeshin souq olisi Afrikan suurin?! Ostimme souqeista mm. marokkolaisia kulhoja ja nahkalaukun.

Le Jardin Secret

Seuraavana päivänä olivat vuorossa mm. Koutoubia -moskeija, Bahia -palatsi, Le Jardin Majorelle, Le Jardin SecretCyber Park Arsat Moulay Abdeslam... Paljon kävelyä (pidemmät matkat taksilla), mutta upeita paikkoja! Olen marokkolaisen arkkitehtuurin suuri ystävä ja katsottavaa sekä kuvattavaa löytyi joka puolelta. Puutarhat olivat myös hienoja. Ja vielä jäi varmasti monta nähtävyyttä näkemättä, pakko siis tulla uudestaan :) Pidin siis paljon Marrakeshin kaupungista. Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja ilmapiiri rento, vaikka uskonto näkyykin kaikkialla.